موقع مصر الإخباري
فن

الفنان وائل علي يستغيث بالمنتجين ويبحث عن عمل

 

أعرب الفنان وائل علي، عن حزنه الشديد لتجاهل المنتجين والمخرجين له، وعدم الاستعانة به في أعمالهم الفنية، مما تسبب في وجوده دون عمل منذ فترة طويلة.

وقال وائل علي، في مداخلة هاتفية مع الإعلامي سيد علي، ببرنامج “حضرة المواطن”، على قناة “الحدث اليوم”: “المشكلة اللي عندي وعند كتير من زمايلي، أعضاء نقابة المهن التمثيلية، وفنانين كتير للأسف، إننا بقالنا فترة طويلة مبنشتغلش، قاعدين في البيت، وطبعا فيه مجموعة معينة هي اللي بتشتغل في كل الأعمال، وناس أفضل مني مبيشتغلوش، كل اللي عملته كتبت على فيسبوك، أقسم بالله أنا مهنتي في البطاقة ممثل فالواحد يعمل إيه عشان يشتغل”.

وتابع وائل قائلا عن أسباب هذه الظاهرة: “والله أنا كوائل معرفش السبب، والمشكلة دي مش على الممثلين، بس لكن فيه مخرجين، وناس كتير مواهب مش شغالة، اللي بيشتغل فيه، زينا أعضاء نقابة، وفيه نسب تصريح، والمفروض في كل عمل 10%، تصاريح و90% أعضاء، وفيه أعمال طبعا أحيانا بيبقى فيها أكتر من نسبة الـ10 % بتاع التصاريح، وكل اللي بيحصل في الحالة دي المنتج بيدفع عنهم غرامات”.

المزيد من الأخبار

اترك تعليقا

* باستخدام هذا النموذج ، فإنك توافق على تخزين ومعالجة بياناتك بواسطة هذا الموقع.

موقع مصر
بوابة موقع مصر - أخبار مصر

يستخدم موقع مصر ملفات تعريف الارتباط لتحسين تجربتك. سنفترض أنك موافق على هذا ، ولكن يمكنك إلغاء الاشتراك إذا كنت ترغب في ذلك. موافق إقرأ المزيد